divendres, 9 de març del 2012

Índia i el comerç internacional



El comerç internacional és l’intercanvi de béns i serveis a través de les fronteres o de territoris internacionals. Per tractar d’aprofundir una miqueta més en aquest tema hem decidit conèixer els efectes del comerç internacional centrant-nos en un únic país, la Índia. Tractarem la Índia ja que és un país en vies de desenvolupament que forma part dels BRICs (juntament amb Brasil, Rússia i Xina). Això és important perquè l’impacte del comerç internacional a la economia Índia és relativament recent com observarem a continuació.

Atenent a la definició de comerç internacional esmentada a l’inici; per conèixer l’impacte d’aquest ens fixarem en el PIB del país, així com en el PIB per càpita (que ens permetrà saber la grandària de l’economia Índia al igual que la distribució de la riquesa). També utilitzarem dades de les exportacions i les importacions del país per a poder senyalar la importància dels fluxos comercials.

Atenent a les dades del PIB que presentem a continuació hi ha dos moments fonamentals pel que fa a la variació de l’economia índia en el marc econòmic mundial. El primer factor clau que hem d’esmentar són les reformes macroeconòmiques que executa el govern de l’Índia a l’any 1991, el segon és l’entrada de la Índia a la OMC al gener de 1995.

Pel que fa les reformes econòmiques, el govern reformista de Rao puja al poder al 1991 i desenvolupa la seva agenda de reforma econòmica on la liberalització de l’economia és el pilar fonamental (després d’anys d’economia autàrquica i una sobre-regulació del comerç, les infraestructures i les inversions). Per això Rao eliminarà les barreres al comerç internacional, tant pel que fa les exportacions com les importacions, així com significarà l’obertura  a la inversió nacional i estrangera i la progressiva disminució del control del govern en l’economia (el que es coneix com agenda econòmica per a la Índia)

Font: Elaboració pròpia amb dades del BM
Observant el PIB, veiem un gran increment d’aquest, sobretot a partir del 1991. A partir d’aquesta data el creixement del producte interior brut ha adquirit una tendència creixent i constant. Podem afirmar que aquest augment es deu a les polítiques d’obertura al comerç internacional, per tant aquest ha permès a la Índia formar part del mercat global.



A més de les reformes esmentades anteriorment, l'entrada d’aquest estat a l'OMC el primer de gener del 1995 va significar una consolidació dins el mercat internacional, portant a l’Índia a ser un dels països amb més creixement anual, posicionant-se dins aquest mercat com a actor important (i un dels que té les taxes de creixement més elevades). La OMC doncs, ha servit a la Índia per fomentar les seves exportacions, així com per atreure inversió estrangera, tant per invertir-hi directament en la construcció d’indústries o en la inversió en empreses índies.



Font: Elaboració pròpia amb dades del Banc Mundial
Si ens centrem en els fluxos comercials, observant les importacions i exportacions de la Índia, notem que hi ha hagut una tendència creixent al llarg dels anys, que podem atribuir-la a l’obertura econòmica generada per les reformes del 1991 i incentivada per la continua liberalització dels seus productes després de l’entrada de l’Índia a la OMC. El creixement indi té una tendència positiva, producte de la seva competició als mercats internacionals.



Podem relacionar l’augment de les relacions comercials de l’Índia i els altres països dins el marc de la integració econòmica mundial sota el fenomen de la globalització. La globalització ha portat a la homogeneïtzació  de la major part dels sistemes econòmics;  adoptant el capitalisme com a doctrina. L’Índia no s’escapa doncs d’aquesta tendència global i es posiciona dins d’aquest mercat de manera destacada. Convertint-se en una de les economies emergents més potents.


Font: OMC



Tanmateix, podem concloure que tots aquests trets només són possibles en una economia que parteix d’una situació subdesenvolupada respecte altres grans potències econòmiques, cercant els orígens d’aquesta situació “inicial” de l’Índia ens hem de remuntar fins a la I Revolució industrial, ja que succeeix quan determinades economies amb un sèrie d’especificitats tals com la possessió de colònies (que són utilitzades per a donar-les un ús de “mercat intern” per benefici propi) comencen a obrir una escletxa econòmica de diferència considerable. En aquest moment trobem que l’Índia se situa al bloc de països que no gaudeixen positivament d’aquest canvi, en aquest cas com a conseqüència de no ser ni tan sols un Estat, sinó que en aquelles dates es troba sota domini de l’imperi anglès i per tant només juga un paper d’obtenció de determinats recursos de cara a la metròpoli anglesa. Així doncs la Índia es beneficia del seu atràs, iniciant un procés de catching-up basant-se en l’adopció de polítiques que ja havien estat exitoses en altres països.


Cal dir però, que el comerç internacional ha beneficiat a la Índia dins els termes econòmics, si anem més enllà podem qüestionar la magnitutd d’aquest benefici. La Índia ha aconseguit ser una economia potent gràcies al comerç internacional, però també ha aconseguit una pressió molt forta cap al seu medi ambient (aconseguint una industrialització a canvi d’explotar els seus recursos i boscos) i cap al mercat laboral (amb salaris baixos, explotació infantil, migracions rurals massives).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada